top of page
Doelgroepen
Spraakklankstoornissen
Taalstoornissen
Leerstoornissen

Een kind ervaart moeilijkheden met de
uitspraak van bepaalde klanken of klankcombinaties. Deze klanken worden

niet gevormd (bijvoorbeeld een trillende R),

foutief gevormd (bijvoorbeeld de tong tussen de tanden steken bij een S) of vervangen door een andere klank (bijvoorbeeld K in koe wordt toe). Elk kind doorloopt vereenvoudigingsprocessen in de spraakontwikkeling. Indien deze langer aanwezig blijven dan bij leeftijdsgenoten

kan je spreken over een stoornis.

De taalontwikkeling van een kind kan vertraagd (= het kind doorloopt alle fasen maar op een trager tempo) of afwijkend

(= het kind doorloopt niet alle fasen) verlopen op gebied van taalbegrip en -productie. Dit kan zich uiten in de volgende domeinen: taalvorm, taalinhoud en taalgebruik.

Taalvorm omvat woordstructuren en zinsbouw. Taalinhoud gaat over de woordenschat. Onder taalgebruik verstaan

we vertelvaardigheden aangepast aan de luisteraar en context. Er is sprake van een stoornis wanneer de taalontwikkeling vertraagd of afwijkend evolueert na intensieve logopedische begeleiding.

Een kind ondervindt moeilijkheden met schoolse vaardigheden zoals lezen, spelling en rekenen. De automatisatie van bijvoorbeeld de letter-klankkoppeling, de spellingsregels, rekenfeiten en -procedures verloopt moeizaam. Indien deze moeilijkheden hardnekkig aanwezig blijven na intensieve logopedische begeleiding kan je spreken over een stoornis (dyslexie-dysorthografie-dyscalculie).

bottom of page